Czym jest system ADAS - system wspomagania kierowcy?
Czujniki ADAS w samochodzie - czym są i jakie mają znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy?
Czujniki ADAS, znane również jako Advanced Driver Assistance Systems (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), są technologicznymi rozwiązaniami stosowanymi w pojazdach w celu poprawy bezpieczeństwa i wygody jazdy. Czujniki te wykorzystują różne technologie i sensory do skanowania otoczenia pojazdu oraz analizowania danych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mogą dostarczać informacji i wskazówek kierowcy oraz podejmować działania, które pomagają w zapobieganiu wypadkom drogowym.
Systemy ADAS są zaprojektowane tak, aby wspierać kierowcę w różnych aspektach jazdy, takich jak kontrola prędkości, utrzymanie pozycji na drodze, unikanie kolizji, wykrywanie pieszych, czy utrzymanie odpowiednich odległości między pojazdami. W zależności od modelu pojazdu i dostępnych systemów, czujniki ADAS mogą być w stanie rozpoznać i reagować na różne czynniki drogowe, takie jak znaki drogowe, inne pojazdy, piesi, czy zmiany warunków atmosferycznych.
Jak działają czujniki ADAS?
Działanie systemów ADAS polega na zbieraniu danych z otoczenia pojazdu za pomocą czujników, takich jak kamery, czujniki ultradźwiękowe, radary, czy lidary, a nawet czujniki 360. Te dane są następnie analizowane i przetwarzane przez oprogramowanie, które wykorzystuje zaawansowane algorytmy do identyfikacji potencjalnych zagrożeń lub sytuacji wymagających uwagi kierowcy. Na podstawie tych analiz systemy ADAS mogą generować sygnały ostrzegawcze, aktywować asystenta jazdy, czy hamowanie awaryjne, a nawet podjąć działania autonomiczne w celu zapobieżenia kolizjom, lub minimalizacji skutków wypadków.
Są one również ważnym krokiem w kierunku rozwoju samochodów autonomicznych, które mogą prowadzić się same, minimalizując błędy ludzkie i zwiększając efektywność oraz bezpieczeństwo na drodze.
Jakie czujniki wchodzą w skład systemu ADAS? Elementy układu ADAS.
Adaptacyjny tempomat
Adaptacyjny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), znany również jako Tempomat Aktywny, to system automatycznego utrzymywania stałej prędkości pojazdu, który dostosowuje odległość do pojazdu poprzedzającego. ACC wykorzystuje czujniki radarowe lub kamery, aby mierzyć odległość między pojazdami oraz ich prędkość względem siebie.
Główną funkcją ACC jest utrzymywanie bezpiecznej odległości, bez konieczności ciągłego używania pedału gazu i hamulca. Kiedy system jest aktywny, kierowca ustala prędkość, zazwyczaj za pomocą przycisków lub dźwigni. Następnie czujniki ACC automatycznie regulują prędkość pojazdu, aby utrzymać zadaną odległość.
Jeśli pojazd poprzedzający zwalnia, lub zatrzymuje się, ACC automatycznie zwalnia, aby zachować bezpieczną odległość. Gdy droga przed pojazdem jest wolna, ACC może przyspieszyć, aby powrócić do zadanego tempa. W przypadku nagłego hamowania przez pojazd poprzedzający, ACC może również zastosować hamowanie awaryjne, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć siłę uderzenia.
Przełączenie między trybem ACC a trybami tradycyjnego tempomatu (bez adaptacji odległości) jest zazwyczaj możliwe za pomocą przycisków lub interfejsu na desce rozdzielczej. Kierowca może również dostosować odległość między pojazdami, zwiększając ją lub zmniejszając w zależności od preferencji.
Asystent pasa ruchu
Asystent pasa ruchu (LKA – Lane Keeping Assist) to system stosowany w pojazdach, który ma na celu pomóc w utrzymaniu pojazdu na odpowiednim pasie ruchu. LKA wykorzystuje kamery i czujniki, aby monitorować pozycję pojazdu na drodze i podejmować odpowiednie działania w przypadku przypadkowego zjechania z pasa.
Głównym zadaniem LKA jest śledzenie linii na drodze, zarówno linii białych jak i linii w kolorze żółtym. Kiedy system wykryje, że pojazd zaczyna zbliżać się lub przekraczać linie pasa, może podjąć jedną z dwóch akcji:
- Korygowanie kierownicy: LKA może delikatnie korygować kierunek jazdy, aby pojazd pozostał na właściwym pasie. Na przykład, jeśli pojazd zaczyna skręcać nieznacznie w lewo i zbliża się do linii lewej, system wykona lekki skręt w prawo, aby utrzymać pojazd na właściwym pasie.
- Ostrzeżenie kierowcy: Jeśli pojazd zaczyna opuszczać pas ruchu, LKA może wygenerować ostrzeżenie dźwiękowe, wibracje, lub wyświetlić komunikat na desce rozdzielczej, aby poinformować kierowcę o konieczności skorygowania pozycji pojazdu.
Asystent pasa ruchu jest szczególnie przydatny na długich trasach, gdzie kierowca może być bardziej podatny na utratę koncentracji. W takich przypadkach, LKA może działać jako dodatkowe wsparcie.
System awaryjnego hamowania
System awaryjnego hamowania (AEB – Automatic Emergency Braking) to zaawansowany system stosowany w pojazdach, który ma na celu wykrywanie potencjalnych kolizji i automatyczne stosowanie hamulców w celu uniknięcia lub zmniejszenia siły uderzenia. AEB wykorzystuje różne czujniki, takie jak czujniki radarowe, kamery lub lidary, aby monitorować otoczenie pojazdu i reagować na niebezpieczne sytuacje drogowe.
Głównym zadaniem AEB jest wykrywanie innych pojazdów, pieszych, rowerzystów lub przeszkód znajdujących się na drodze przed pojazdem. Jeśli system zidentyfikuje zagrożenie i uzna, że kierowca nie podejmuje wystarczających działań, może podjąć jedną z dwóch akcji:
- Ostrzeżenie: AEB może najpierw wygenerować ostrzeżenie dźwiękowe, wibracje lub wyświetlić komunikat, aby poinformować kierowcę o zagrożeniu. Ostrzeżenie to ma na celu zwrócenie uwagi kierowcy na niebezpieczeństwo i umożliwienie mu podjęcia odpowiednich działań.
- Awaryjne hamowanie: Jeśli kierowca nie reaguje na ostrzeżenie lub nie podejmuje wystarczających działań w celu uniknięcia niebezpiecznej sytuacji, AEB może automatycznie zastosować hamowanie. System stosuje mocne i szybkie hamowanie, aby zmniejszyć prędkość pojazdu i uniknąć kolizji lub zmniejszyć siłę uderzenia.
AEB jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy kierowca może być rozproszony, zmęczony lub nie zdąży zareagować na nagłe zagrożenie. System ten może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, redukując liczbę wypadków i minimalizując ich skutki.
Monitorowanie martwego pola
System monitorowania martwego pola (BSD – Blind Spot Detection) jest zaawansowanym systemem stosowanym w pojazdach, który ma na celu wykrywanie obiektów znajdujących się w obszarze poza polem widzenia kierowcy. Obszar martwego pola to przestrzeń po bokach i za tylnymi rogami pojazdu, która nie jest widoczna w standardowych lusterkach bocznych lub w lusterku wstecznym.
BSD wykorzystuje czujniki radarowe lub kamery zamontowane na bokach pojazdu, które skanują strefę martwego pola. Gdy system wykryje obiekt, zazwyczaj w postaci innego pojazdu, rowerzysty lub pieszego, może podjąć jedną z dwóch akcji:
- Ostrzeżenie: BSD generuje ostrzeżenie dźwiękowe lub wizualne, zazwyczaj na lusterku bocznym lub na desce rozdzielczej, informując o obiekcie w obszarze zagrożenia. Ostrzeżenie ma na celu zwrócenie uwagi kierowcy na obecność potencjalnego zagrożenia i umożliwienie mu podjęcia odpowiednich działań, takich jak zmiana pasa ruchu lub zwrócenie większej uwagi na otoczenie.
- Asystent zmiany pasa ruchu: Niektóre systemy BSD mogą dodatkowo oferować funkcję asystenta zmiany pasa ruchu. W takim przypadku, jeśli kierowca włączy kierunkowskaz w kierunku pasa, na którym wykryto obiekt, BSD może dostarczyć dodatkowe ostrzeżenie, wibracje lub nawet delikatne korygowanie kierownicy, aby zapobiec niebezpiecznej zmianie pasa.
BSD przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze, ponieważ pomaga w identyfikowaniu obiektów, które mogą być poza polem widzenia kierowcy. System ten jest szczególnie przydatny podczas manewrów zmiany pasa ruchu, gdy kierowca może nie zauważyć pojazdu.
System Adaptacyjnych Reflektorów
System Adaptacyjnych Reflektorów (AFS – Adaptive Front-lighting System) to zaawansowany system stosowany w pojazdach, który dostosowuje kierunek i zakres oświetlenia przedniego w zależności od warunków drogowych i otoczenia. Głównym celem AFS jest poprawa widoczności kierowcy i zwiększenie bezpieczeństwa jazdy nocnej lub w trudnych warunkach atmosferycznych.
AFS wykorzystuje zaawansowane technologie oświetleniowe, takie jak reflektory ksenonowe, reflektory LED lub matrycowe systemy oświetleniowe, aby zapewnić optymalne oświetlenie drogi w różnych sytuacjach. Oto kilka funkcji i możliwości oferowanych przez system Adaptacyjnych Reflektorów:
- Dynamiczne skrętne światła: System AFS może dostosować kierunek oświetlenia przedniego wraz z ruchem kierownicy. To oznacza, że światła skręcają w kierunku, w którym skręca pojazd, zapewniając lepszą widoczność w zakrętach i na skrzyżowaniach.
- Automatyczne regulowanie wysokości świateł: AFS może automatycznie regulować wysokość świateł przednich w zależności od obciążenia pojazdu, zapewniając optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców.
- Adaptacyjne reflektory drogowe: Niektóre systemy AFS oferują możliwość rozpoznawania innych pojazdów i dostosowywania wiązki światła, aby nie oślepiać ich. System wykrywa nadjeżdżające lub jadące przed pojazdem samochody i automatycznie przyciemnia lub przesuwa wiązkę światła, aby zmniejszyć oślepianie innych kierowców.
- Funkcja świateł drogowych: AFS może przełączać się między światłami drogowymi (długimi światłami) i mijania (krótkimi światłami) w zależności od obecności innych pojazdów na drodze. Jeśli system wykryje nadjeżdżający lub jadący przed pojazdem samochód, automatycznie przełącza się na światła mijania, aby nie oślepiać innych kierowców.
Dzięki systemowi Adaptacyjnych Reflektorów kierowcy mają lepszą widoczność i większe bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach drogowych, zwłaszcza w nocy lub w trudnych warunkach atmosferycznych. System ten dostosowuje oświetlenie przednie do zmieniających się warunków drogowych, co pozwala kierowcom szybko reagować na przeszkody i uniknąć potencjalnych niebezpieczeństw.
Kiedy trzeba kalibrować system ADAS?
System ADAS powinien być kalibrowany w przypadku naprawy lub wymiany przedniej szyby samochodu oraz po kolizji lub uszkodzeniu pojazdu, aby zapewnić prawidłowe działanie systemu.
- Po naprawie lub wymianie przedniej szyby: Wymiana lub naprawa przedniej szyby może wpływać na dokładność i kalibrację czujników i kamer systemu ADAS. Konieczne jest przeprowadzenie kalibracji, aby upewnić się, że system działa poprawnie.
- Po kolizji lub uszkodzeniu pojazdu: Jeśli pojazd był zaangażowany w kolizję lub doznał uszkodzeń, które mogą wpłynąć na czujniki i kamery systemu ADAS, należy przeprowadzić kalibrację. Uszkodzenia mogą wprowadzić zmiany w geometrii pojazdu, dlatego ważne jest, aby system był poprawnie skalibrowany po takich incydentach.
- Podczas regularnych przeglądów serwisowych: W ramach regularnych przeglądów serwisowych zaleca się również przeprowadzanie kalibracji systemu ADAS. Jest to ważne, aby utrzymać dokładność i sprawność działania systemu.
Pamiętaj, że konkretna procedura kalibracji może się różnić w zależności od producenta samochodu i modelu systemu ADAS. W przypadku wątpliwości, zawsze warto skonsultować się z autoryzowanym serwisem samochodowym.
Ile kosztuje kalibracja i naprawa czujników ADAS?
Kalibracja systemu ADAS to koszt od 200 zł do 1000 zł, w zależności od rodzaju i liczby czujników do skalibrowania, marki samochodu oraz regionu. W niektórych przypadkach, jeśli konieczne jest również przeprowadzenie pomiarów geometrycznych, koszt może być wyższy.
Koszt wymiany komponentów może być znacznie zróżnicowany, zależnie od konkretnej części, która wymaga wymiany, marki samochodu i stopnia skomplikowania montażu. W przypadku czujników, kamer, czy modułów, ceny mogą wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Dowiedz się więcej na Wikipedii
Najnowsze wpisy
Najczęstsze błędy podczas wymiany opon samochodowych
Najczęstsze błędy podczas wymiany opon samochodowych: Jak ich uniknąć? Wymiana opon w samochodzie to kluczowy element dbania o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Niestety, wiele osób popełnia błędy podczas tego procesu, które mogą prowadzić do nieprawidłowej pracy opon i poważnych konsekwencji. W tym artykule omówimy najczęstsze błędy podczas wymiany opon samochodowych oraz podpowiemy, jak ich uniknąć.… Dowiedz się więcej »Najczęstsze błędy podczas wymiany opon samochodowych
Jak pogoda wpływa na ciśnienie w oponach samochodowych?
Jak Pogoda Wpływa na Ciśnienie w Oponach Samochodowych: Praktyczne Porady Pogoda, nieustannie zmieniająca się i pełna niespodzianek, ma zdolność wpływania na różne aspekty naszego życia. Jednym z obszarów, w którym jej wpływ jest wyraźnie widoczny, jest ciśnienie w oponach samochodowych. To, co może się wydawać drobną zmianą, ma potencjał przekształcenia codziennej jazdy w trudniejsze warunki… Dowiedz się więcej »Jak pogoda wpływa na ciśnienie w oponach samochodowych?
Opony Run Flat: Zalety, Wady i Praktyczne Informacje
Opony Run Flat: zalety, wady i praktyczne informacje Opony Run-Flat rewolucjonizują bezpieczeństwo na drodze, umożliwiając kierowcom kontynuowanie jazdy nawet po utracie ciśnienia. Ta innowacyjna technologia ma wiele zalet, ale także pewne ograniczenia. Wprowadźmy się w świat opon Run-Flat, aby zrozumieć, dlaczego zdobywają coraz większą popularność wśród kierowców. Czym są opony typu Run Flat? Opony Run-Flat… Dowiedz się więcej »Opony Run Flat: Zalety, Wady i Praktyczne Informacje
Rotowanie opon – Dlaczego warto zamieniać koła miejscami?
Rotowanie opon – Dlaczego warto zamieniać koła miejscami? Zapewnij swoim oponom dłuższy żywot i zwiększ bezpieczeństwo jazdy dzięki regularnemu rotowaniu kół! W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto wykonywać rotowanie opon, czyli zamieniać opony miejscami i jakie korzyści płyną z tej prostej, ale często pomijanej procedury. Przygotuj się na fascynującą podróż po tajemniczym świecie rotacji opon… Dowiedz się więcej »Rotowanie opon – Dlaczego warto zamieniać koła miejscami?